torsdag 16 maj 2013

Birgitta Boucht: Att gå på teatern i nattlinne

När jag var liten lyssnade vi mycket på radio. Det gjorde alla. Lyssnade på radio från morgon till kväll, på nyheter, musik, intervjuer, underhållningsprogram. Det mesta sändes direkt. Jag var imponerad av att den stora radiokören orkade ta sig till studion och sjunga varenda morgon i samband med morgonandakten. Jag såg dem framför mig, yrvakna och slarvigt påklädda men ändå med strålande vackra röster. Och på natten vid tolvslaget såg jag orkestern som spelade Vårt land och om jag var riktigt pigg reste jag mig då upp i sängen och stod i givakt. När alla dessa musiker kunnat ta sig till studion ville jag verkligen hylla deras insats. 

Småningom förstod jag att psalmerna och Vårt land var inspelade på skiva och att studion var tom. Jag kände mig riktigt lurad, berövad den vackra bilden av  en hängiven kör i en trång radiostudio, dag ut och dag in. 

Men vi fortsatte att lyssna, på lördagens önskekonserter, på väderleksrapporterna, på alla ljud som den stora apparaten gav ifrån sig. Framför allt lyssnade vi på Radioteatern, på hörspelen, det som hette kuunnelmia på finska och som bara pappa förstod. Jag minns en kriminalpjäs om en förlamad kvinna som var ensam hemma och visste att hon skulle bli mördad, hon ringde efter hjälp, ingen trodde på henne. Jag var totalt förkrossad över hennes situation. För mig handlade det inte om fiktion, det var sant och det hände i vårt vardagsrum medan jag låg i min säng och mina föräldrar trodde att jag sov.

Jag blev äldre och insiktsfullare, började frilansa för radion, jobbade rentav på YLE några år i början av 1970-talet. Nu fanns det redan tv, konkurrensen om publiken satte in. Men ännu levde uppfattningen att radio/tv var ett hela folkets medium, med ansvar för kultur, kvalitet och folkbildning.

Radioteatern levde, precis som i min barndom. Varje söndag visste man som lyssnare att nu skulle man få besök i sitt hem, kanske av Shakespeare, kanske en debuterande pjäsförfattare, kanske ett gästspel från Sverige.  Man laddade upp med kaffe, te eller vin, smörgåsar, wienerbröd, chips, alla i familjen hade sin favoritmeny. Man lyssnade och man diskuterade pjäsen nästa dag på sin arbetsplats. Det var som att gå på teatern men man behövde inte klä upp sig. Nattlinne var tillåtet.

Idag måste man verkligen hålla ögon och öron öppna för att inte missa svenska radioteaterns föreställningar. De sänds sista onsdagen i månaden, kl 21.10. Ingen repris. De finns sedan på Arenan en månad för den som är riktigt intresserad. Det är bra. Men den gemensamma diskussionsfrämjande upplevelsen uteblir. 

Jag har nyligen fått en monolog uppförd i radioteaterns regi. Det var ett sant nöje att jobba med hängivna proffs. Mänskor som tar sin uppgift på allvar, inte ger sig förrän allting sitter på plats. Men de ser sitt handlingsutrymme krympa hela tiden. Radioteatern lever i skymundan trots uppskattning av branschfolket; författare, skådespelare, regissörer. Förra året fick radioteatergänget Finlands svenska författareförenings stora pris för sin verksamhet.
Men de som bestämmer om programplanering och kulturansvar på Radio Vega verkar inte förstå vilken skatt de har att förvalta. Tradition, nyskapande, en levande blandning av klassisk och pinfärsk dramatik.

Dags för kampanjen Upp till kamp för den finlandssvenska Radioteatern!

Birgitta Boucht
Född 1940, författare och skrivarhandledare. Hon har bl.a. varit chefredaktör för tidskrifterna Fredsposten och Astra Nova och ordförande för Edith Södergran-sällskapet. Hon har tre döttrar och sex barnbarn.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar