fredag 26 april 2013

Små, små ord av kärlek - Världens bästa smörgåsar


“Att bli gammal är ingenting för veklingar”. Det sade filmlstjärnan Bette Davis.

Detsamma kan gälla ungdomar. Jag tänker på Hjördis Riuttala, som föddes 1914. Hon hade då framför sig 30 år med ett inbördeskrig, ett världskrig, en världsdepression och två finska utbördeskrig.

När jag träffade Hjördis 1945 var hon krigsänka. Hennes enda son Göran var min bästa vän. “Gösse” var  äldre och starkare än jag, som var yngst på klassen. Han försvarade mig mot en mobbare.

Göran bodde med sin mamma på Fredriksgatan 31 B 32. Hon var fattig, liksom vi, men hon lagade världens bästa smörgåsar.

Så slutade Göran skolan och våra vägar skildes. Många år senare nämnde jag honom och hans mammas smörgåsar i min bok “Svenska talande sämre folk”. Titeln var ironisk. Med “sämre” menade jag egentligen “bätte”.

En gång talade jag om boken i Södra Svenska Församlingen. Bland publiken satt Hjördis! Hon var då 93 år. Kram och fuktiga ögon!

Jag fick höra att Göran farit till Australien. Hjördis for också dit med en lastångare, men beslöt redan när hon steg i land att hon inte kunde leva där.

Hon blev pensionerad i Finland men skötte länge församlingens kaffeservering. Och lagade goda smörgåsar.

Nu har Göran dött, i Sverige dit han hade flyttat. Ett av hans barn brukade länge besöka sin farmor i Finland, men i höstas dog också det barnbarnet.

Nyligen fyllde Hjördis 99 år. Hon bor ensam i en liten, prydlig lägenhet på Jägaregatan. Men hon  har trogna vänner som besöker henne, några tack vare församlingen. Det är Rose-Maj, Tua, Mikko och Maj-Britt.

Rose-Maj ordnade födelsedagskaffe. TV filmade för ett program om Finlands krigsänkor. De var inga veklingar.

Per-Erik Lönnfors
Per-Erik Lönnfors är ekonom och har arbetat som journalist, diplomat och
företagsledare. Efter pensioneringen skrivit ett flertal  självbiografiska böcker och
två skådespel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar