Jag oroar mig för mitt minne. Det är ingenting nytt, jag har
alltid oroat mig över att jag kommer ihåg så lite, både av det som hände för
länge sedan och det som hände igår. Jag ser mig själv som ett vandrande såll,
där viktig information ständigt faller ur huvudet genom osynliga hål.
Men nu oroar jag mig inte över ett personligt problem utan
ett samhälleligt. Mina minnen är knappast något värda i dagens värld. Vi lever
i ett sammanhang som saknar kontakt med sin historia. Dagens händelser, den
oändliga strömmen av aktualiteter, uppdateringar, mediekonkurrens, springande
hit och dit – allt detta upptar vår tid och våra tankar. Oavsett om vi är unga eller
gamla.
När jag var liten var släkten stor. Mest bestod den av gamla
tanter som jämt och ständigt pratade om sina minnen. De beskrev
levnadsförhållanden som jag inte var det minsta intresserad av. Det brydde de
sig inte om. Den som inte ville lyssna kunde gå in i ett annat rum. De
fortsatte prata om hur det var förr. Det skulle inte ha fallit dem in att dölja
sig i det dagsaktuella.
Jag tror att historielösheten hänger ihop med vår rädsla för
att åldras. Vår tid hyllar det ungdomliga. Det är pinsamt att åldras, det ska
skjutas upp i det längsta, döljas eller åtgärdas.
Minnen kan på ett otrevligt sätt avslöja din ålder. Fanns
det inte tv när du var barn? Vad tittade ni då på? Hur gammal är du egentligen?
Köpte ni mat på kupong? Vad då kupong? Har du gått från Köpenhamn till Paris?
Varför i all världen?
Historielöshet, rädsla för att åldras och rädsla för död är
samma sak. Där gamla mänskor uppmuntras att komma ihåg sin egen historia och
att återberätta den (också för ointresserade eller fnissiga ungar som går in i
ett annat rum och leker) där lever samhällshistorien, den politiska historien,
kulturhistorien vidare. I motsatt fall dör de.
Det visste redan Runeberg, och lät den unge studenten i
Fänrik Ståls sägner masa sig iväg till fänriken och fråga: Min håg blev tänd
att höra mer, kanhända får jag det av er?
Det kallas tradering, muntlig överföring av historien. När
en poet dog i de preislamitiska arabiska samhällena utsågs omedelbart en
traderingsexpert som fick i uppgift att föra hans sångskatt vidare. Döden var
inte slutpunkten för en mänskas kulturella och sociala verksamhet. Det som hade
åstadkommits levde vidare i omgivningens minnen och mun.
Jag trodde för länge sedan, när jag skaffade min första
otympliga bordsdator, att jag skulle få ordning i mitt liv. Allt låg där
färdigt att plocka fram som på bricka. Inget vimsande längre. Så blev det inte.
När man har pappershögar, lösa lappar, brev i travar så ser
man dem. Kan röra vid dem. Kan i bästa fall hitta vad man letar efter. Men
datorn är en storslukare. Det mesta ligger bortglömt i dess inre.
Minnet är datoriserat, men alltför få hittar fram till
källorna, det muntliga berättandet, det handskrivna brevet.
Birgitta Boucht, f. 1940, författare. Tycker om sin dator,
sin epost, att tidvis befinna sig på Facebook. Men hon lär sig mest av det
mänskliga mötet, samtalet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar