onsdag 12 november 2014

Birgitta Boucht: Helsingfors-Seinäjoki-Vasa-Seinäjoki-Helsingfors


Jag skriver den här texten för hand i ett skakigt tåg från Vasa till Seinäjoki. Jag är på hemväg från Vasa LittFest, ett underbart tvåspråkigt projekt som sammanför konstarter, litterära genrer och en kulturhungrig publik från många geografiska håll. Jag har deltagit också tidigare och alltid blivit förtjust i den självklara tvåspråkigheten i Vasa, i publikens vidöppna hjärtan. Timmar i sträck orkar man suga i sig uppläsningar, diskussioner, musik, dans och träffa gamla bekanta. Det sociala umgänget är en viktig bit av upplägget.

Vasa är en stad av precis rätt storlek för detta. Man ser ofta bekanta ansikten på stan. Jag höll en föreläsning på Vasa Arbis om min syn på skrivande, hemligheter, barndom, syskonskap – ämnen jag behandlat i min senaste bok. Nästa dag i kassakön på Halpa Halli (mitt favoritställe i Vasa!) vände sig en okänd dam om och sade: tack för en fin föreläsning igår. I Rewell Center mötte jag en annan åhörare som tackade och dessutom ville reda ut vissa oklara punkter i min självbiografi. Sådan spontan respons  får jag sällan på gatorna i Helsingfors.
På bokmässor och litteraturfester ställs dock min vacklande förmåga att komma ihåg namn och ansikten på hårda prov. Jag vet att jag inte är ensam om att signera böcker till fel person, att tro mig prata med nån helt annan än personen framför mig. Men det ger föga tröst i stunden.

På väg till Vasa hände det igen. I tåget sprang en man i gången och hälsade över axeln på mig. "Du är väl Birgitta?" ropade han för säkerhets skull. Det var trängsel i vagnen och jag såg honom bara bakifrån så det bekymrade mig inte så mycket att jag inte kände igen honom. Värre var att jag vid bytet i Seinäjoki stötte på en annan man som jag absolut visste att jag kände. Men vem var han? Var hade vi träffats? En tidigare arbetskamrat? En person ur de finlanssvenska fondkretsarna som jag borde hålla mig väl med? Jag brydde min hjärna hela vägen till Vasa. Inget resultat.

När vi steg av kom den första mannen springande och sade de förlösande orden: "Har hela Kronohagens lågstadium möte här idag?"

Kronohagens lågstadium! Självklart. De här männen var pappor till mina barnbarns klasskamrater, vi hade suttit tillsammans på otaliga julfester och våravslutningar, deras döttrar hade vimlat omkring hemma hos mig. Det var länge sedan, konstaterade vi nu på Vasa järnvägsstation. Så gick våra vägar igen åt tre olika håll. Och jag tänkte att dem man inte träffar i Helsingfors  dyker i alla fall förr eller senare upp på andra platser i världen.

Och jag var beredd att ta itu med LittFesten. Den blev fin och totalt utmattande.  Jag är i stort sett lika nedsliten och grå som Ylistaros stationshus konstaterade jag när jag åkte hem förbi det fordom så vackra och imponerande huset. Men inne i det huset vimlar det garanterat av minnen och berättelser. På samma sätt som det i mig vimlar av intryck, vänner, samtal och berättelser. Egna och andras. Gamla och nya. Hemligheter, sanningar och de osynliga band som förbinder oss med en dam i kassakön, kolleger, publik och mer eller mindre igenkännbara ansikten. Alla unika.


Birgitta Boucht, f. 1940, författare. Utgett två böcker 2014: "Förklädd och naken. Självporträtt. Själsfränder. Skrift." och LL-boken "Tårar, kärlek, efterrätter".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar